23 december 2013

Godaste chokladkolan

Dagen för dopparedagen och jag tror att allt äntligen är klart inför i morgon. Julafton. Tänk att det gått ett år sen sist. I går var det julgodis på schemat enligt tradition och jag och svägerskan körde stenhårt. Knäck, ischchoklad, julbräck, smörkola, rocky road och min personliga favorit från barndomen - mammas chokladkola. Första gången jag testar att göra detta och hjälp vad gott.

Med detta supergoda recept önskar jag alla där ute en riktigt god jul.

chokladkola


Ingredienser
4 msk margarin eller smör
2 dl strösocker
1 dl ljus sirap
3-4 msk kakao

Gör så här
1. Smält margarin i en tjockbottnad kastrull. Ta av kastrullen från plattan.
2. Blanda ner övriga ingredienser och låt koka ca 7 minuter. (OBS! Rör inte i kolan)
3. Häll upp kolan i en oljad långpanna och låt den stelna.
4. Skär den i bitar med en lätt oljad vass kniv.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...