23 september 2013

Goda äppelmuffins

Oj vad dålig jag är på inlägg märker jag. Det här med inspiration till ny matlagning och bakning går i vågor just nu. Jag vill så mycket men orken har varit noll. Just nu har jag snöat in mig på äpplen och vad jag kan göra med dessa underbara saker. En riktig goding jag testade förra året är saftiga äppelrutor. Äpplen är så tacksamma saker att baka med, jag får nästan beslutsångest, men i helgen testade jag ett nytt recept på äppelmuffins. Gott gott gott!

Äppelmuffins


Ingredienser (ca. 12 st)
100 gr. smält och avsvalnat smör eller margarin.
2 st ägg
1 dl farinsocker + 1dl strösocker
1½ dl crème fraiche
2½ dl rivet äpple (ca 3 st, riv på det grövsta på rivjärnet)
3 dl vetemjöl
2 tsk bakpulver
3 tsk kardemumma

Gör så här
1. Sätt ugnen på 225 grader.
2. Vispa ihop det avsvalnade smöret/margarinet med sockret.
3. Tillsätt ett ägg i taget och vispa. Rör ner crème fraiche, äppelrivet. 
4. Blanda ihop vetemjöl, bakpulver och kardemumma och rör ner i smeten.
5. Fördela smeten muffinsformar, fyll formarna med två tredjedelar. 
6. Grädda mitt i ugnen i ca 13-15 minuter eller tills muffarna blivit ljust gyllenbruna.

Garnera gärna med grovmalen kardemumma, pärlsocker eller solroskärnor. Ha på den precis innan muffinsen ska in i ugnen.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...