15 februari 2013

Fina laxfisken på fredag

TGIF! Så säger jag idag. Vet inte om jag ska säga att jag jobbade till sent inatt eller om jag jobbade till tidigt i morse, men 01.00 var klockan när jag släckte lampan igår kväll så idag är det lite segt. Och regnigt utanför fönstret. Men vad gör det när det är fredag. Dagens inspiration till lunch kommer från ICAs lax med citronsås. Gott och går snabbt att "slänga ihop" efter träningen igår, så att jag kunde fortsätta jobba.

Ha en riktigt skön helg på er!

Lax med citronsås

Ingredienser

4 bitar (à 125 g) laxfilé
4 port basmatiris
salt och citronpeppar
3 morötter
250 g kyld citronsås (Abbas)
1/2 citron
1 kruka dill

Gör så här

  • Tina fisken.
  • Sätt ugnen på 200˚C.
  • Mät upp och koka riset enligt anvisningar på förpackningen.
  • Lägg laxen i en ugnssäker form. Salta och peppra. Sätt formen mitt i ugnen och stek ca 15 minuter.
  • Skala och riv morötterna. Värm såsen och smaksätt den med pressad citron, hackad dill, morötterna, salt och peppar.
  • Servera laxen med citronsåsen, kokt potatis och gärna en sallad.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...